oskucity

osku

oskucity

osku

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی اسکو


محققان اسکو را با اوشکایای کهن یکی می دانند. چنان که از ماخذ آشوری بر می آید اوشکایا شهری دارای قلعه بوده که در خاور دریاچه ارومیه و در دامنه کوه سهند قرار داشته است. محققان معتقدند که جایی به نام اوشکایا در ناحیه خورخور که در کتیبه آرگیشتی اول در شرح لشکرکشی سال دهم وی ( 777 ق. م ) آمده است، همان اوشکایا در ماخذ آشوری است. اسکو از قدیمی ترین و مهم ترین شهرستان های آذربایجان شرقی است. کهن ترین ماخذی که نام اسکو (اسکویه) در آن آمده؛ شاید کتیبه سارگن دوم پادشاه آشور باشد. اسکوی کنونی در دامنه های باختری کوه سهند، ‌قلعه ی مرزی اورارتوها بود. حمدلله مستوفی در قرن هشتم اسکویه یا اسکو را یکی از روستاهای بزرگ ناحیه باویل رودگفته است. 
براساس سنگ نبشته های متعلق به شاه آشور سارگن دوم در جریان حمله وی به حدود اورارتو، اشکایا که در آن هنگام دژ مرزی اورارتو بود، بدون پیکار به تصرف آشوریان درآمدند و با شمار دیگری از روستاهای پیرامون آن به آتش کشیده شد. 
پس از آن دیگر نامی از اوشکایا در منابع دیده نمی شود. در دوره ی اسلامی حمدلله مستوفی از آن با عنوان یکی از آبادی های بزرگ ناحیه و در عالم آرای نادری اسکو از نقاط آباد آذربایجان معرفی شده است. این منطقه و پیرامونش امروزه یکی از آبادترین مناطق آذربایجان شرقی است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.